Granlidens rötter

Här är den. Jag var tvungen att återvända till den igen. Häradseknomiska kartan från 1880-90-tal. Jag börjar få ordning på detaljerna nu, efter att ha hittat både flygfoton och byggnadsdokumentationer från första halvan av 1900-talet. Det är nog vägnätet som har gäckat mig mest. Det är irriterande att inte veta om cykelvägen man rullar barnvagn på är en produkt av sjuttiotalet, eller om det är en arvtagare till stig som torpare och kreatur trampat fram och tillbaka till dagsverket sen 1700-talet.

Vägnet börjar få konturer, men det finns en del gåtor kvar fortfarande. Exakt vad kan vi återkomma till vid ett senare tillfälle, för nu är det Granliden som gäller. Jag kastade ut några frågor på Facebook i eftermiddags och fick den del svar.

1. Är det någon som minns något ladugårdsliknande direkt norr Noret?

2. Heter det Granliden även söder om Noret? (Granlidsvägen går ju ända ner till sågen vid pizzerian/brandstationen).

3. Är det någon gård/hus INOM Granliden som ni skulle kalla för själva Granliden? Har Granlidennnågot centrum?

Jag ska förklara vad jag menar. Inom Stodenes gränser finns sju gårdar och ett torp, utmärkta med 3G, 3G, G och T. Det där lilla ensamma G:t nere vid Norets utlopp i Älven – vad är det?

Det är helt klart en bondgård, men kan det vara så att den gården fick ge namn åt området som skulle växa upp i norr och väster. Alltså – kan det här vara det ursprungliga Granliden? (Fråga 1)

Och hur länge fanns den här gården kvar? Huset kan mycket väl stå där och inte göra så mycket väsen av sig, men hur länge fanns uthusen kvar? Jag minns inte själv, men någon annan kanske gör? (Fråga 3)

Fråga 2 var mest en fundering som dök upp, eftersom jag har för mig att jag läst att Skåre BK startade sin verksamhet på Granliden och att hemmaplanen låg vid nuvarande reningsverket, och det är ju söder om Noret. Men jag kan ha blandat ihop begreppen lite där.

Så var det jag funderade, Jenny, Claes-Håkan och ni andra.

Kommentera

