Pusslet blir svårare – vad föreställer de här bitarna?

Det var en sak att lokalisera den västra delen av Stodenevägen. Man hur ska jag få ihop det på den västra halvan – på andra sidan Anisvägen? Nu famlar jag ordentligt och försöker räkna fönster och jämföra taklutning på olika foton.

 

Image

Image 

Jag är till exempel tämligen säker på att det vita huset på bilderna ovan numera är rött och ligger kvar på Stodenevägen. I så fall heter gården Nya Sal och går att placera in i Östra Stodene hemman. Krökningen på bygatan stämmer också ganska bra med hur Stodenevägen viker av mot sydost.

Men det är grannhuset som ställer till det. På det svart-vita flygfotot ser det snarast falurött ut. Taket verkar inte heller helt stämma med hur det ser ut idag. OM det är det jag tror att det är, så heter det min potentiella gästgivargård och eventuella tingsställe i Stodene, gården Sal, vars mangårdsbyggnad enligt Sveriges bebyggelse uppfördes på 1700-talet.

Tills motsatsen är bevisad klänger jag fast vid uppgifterna i Sveriges bebyggelse, om att huset, som bytte ägare 1950, renoverades samma år och dessutom ”moderniserades” 1961, vilket skulle kunna betyda att huset faktiskt inte såg riktigt lika ut på flygfotot, i Sveriges bebyggelse idag.

Men helst ser jag ju såklart min egen tes bevisad…

2 reaktioner på ”Pusslet blir svårare – vad föreställer de här bitarna?

Kommentera

