Stort konsthantverk från Lantmäteriet!

20120730-235409.jpg

Jag visste att Lantmäteriet sitter på en guldgruva, men att det var så här bra kunde jag inte ana! När jag äntligen tog mig tid till att, med rätt webbläsar plugin, söka igenom Lantmäteriets databas Hiatoriska kartor, visade det sig att den innehöll långt mer om Stodene än bara de rena kartorna jag hade förväntat mig – generalstabskartan, ekonomiska kartan och så vidare. Det hade varit kul att hitta fritt på nätet, men det hade varit rätt förutsägbart.

Men inzoomad så långt det gick hittade jag en radda med lantmäterihandlingar från hemmanet Stodene. Dokumentnamnen var inte så värst upphetsande, men om man öppnar dokumenten hittar man riktiga små konstverk! Jag har alltid älskar kartor – både historiska och moderna – men min respekt för de gamla lantmätarna bara växer för varje karta jag plockar upp!

Här är vad som finns om Stodene. Det blir till att lusläsa – och försöka förstå…

Delning av skog 1734
Storskifte på inägor 1760
Storskifte på skog/skogsmark 1787
Delning av hustomt 1788
Storskifte 1796
Storskifte på inägor 1799
Laga skifte 1829
Laga skifte 1941

2 reaktioner på ”Stort konsthantverk från Lantmäteriet!

    1. Det stämmer bra det! Noret är det vatten som skiljer Stodene från Skåre Centrum. I Skåre säger vi rätt och slätt Noret, men egentligen heter det Torpnoret, eftersom det går längs med Östra och Västra torp, som hade sin bebyggelse rätt nära vattnet på södra sidan. Ibland står det Stodenenoret på kartan också, men det är nog bara ett tecken på att Noret är Noret och Skåreborma inte riktigt vet vad det heter, varken nu eller när lantmätarn kom på besök på 1700-talet.

Kommentera

