Heraldikens baksida

Thomas Falks julklapp till mig kom äntligen i mellandagarna. Tallriken var lika vacker som på fotot, men lite nättare. Nu pryder sen sin plats bland jultroféerna i vardagsrummet.

Men när jag vände på den påmindes jag om att heraldiken, liksom medaljen och tallriken, har en baksida. I heraldikens fall handlar det om att man ständigt upptäcker nya saker som man måste gräva lite i.

Heraldiken är ju en historisk hjälpvetenskap, som antikhandlare, arkeologer och konstkännare använder sig av för att tidsbestämma ett föremål och utröna något om dess proveniens. Men för den som älskar heraldiken för dess egen skönhets skull, innebär det att man skickas in på ständiga små stickspår. Ofta lika oväntade som intressanta.

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig av baksidan på min heraldiska porslinstallrik, mer än ett snöre att fästa i kroken på finrummets vägg. Ett tillverkningsår, kanske. Och en fabriksstämpel.

På baksidan fann jag inget tillverkningsår, men en föredömlig notis om Värmlands vapen och det förväntade firmamärket. Hade det stått Rörstrand eller Gustavsberg hade jag inte reagerat, men nu stod det något annat: ”G&P Skoghall Sweden”!

Jaha. Då har man fått något nytt att snöa in på. Tack Thomas Falk för den fina tallriken och mitt nyväckta intresse för svensk porslinsindustri!

Tallrikens baksida:

20120112-205837.jpg

Och dess framsida:

20120112-205926.jpg

Kommentera

