Örninventering #4

Örninventeringen fortsätter. Här kommer en bild som varit upp till diskussion förr, så vi gör ett försök igen, med lite bättre ledtrådar. Det är omslaget till ”En bok om Värmland av värmlänningar”, från 1917 med Sixten Samuelsson som redaktör. I bokens bildförteckning står kort och gott att omslagsvgnetten visar ”Värmlands vapen, godkänd av Riksheraldikern” – inget  om konstnären. Men det det finns en signatur som kan ge lite ledning för den som kan sina konstnärer.

5 reaktioner på ”Örninventering #4

  1. Jag funderade litet på Agi Lindegren som gjort en hel del heraldiska vinjetter i böcker jag har. Hans signatur kan variera rätt mycket från bild till bild (uppenbart för att passa in stilistiskt; i en 1500-talsinspirerad bild signerar han t ex à la Albrecht Dürer), men någon variant som liknar den ovanstående har jag dock inte kunnat finna.

    Som förstagångskommentator här ber jag f ö att tacka för en mycket läsvärd blogg!

  2. Välkommen som som kommentator och tack för de värmande orden! Nu när du finns i rullorna är det bara att kommentera på hur mycket du vill 😉

    Agi Lindegren får jag kolla upp…

  3. God intuition, Gunnel! Jag fick svaret levererat några dagar efter att jag lagt ut frågan (se länken i kommentaren ovan).

    Känner du till mer om Sjögrens arbete – fler heraldiska verk, kanske?

    God fortsättning!

    //Fredrik

Kommentera

