Jurister och heraldiker

Det är inte svårt att se vad det är som lockar juristen till heraldiken. Det finns gott om regler att följa och försvara. Man kan vända och vrida på praxis och sedvänja hur länge man vill utan att tröttna. Tittar man på den akademiska floran av heraldiska arbeten skulle man nästa kunna tro att heraldiken är en disci9plin inom juridiken. Men då har vi gått för långt.

I morse hittade jag, i jakt på något annat, Elsa Fagerholms uppsats ”Heraldik och Juridik – Kommunala vapen i varumärken”, från Lunds universitet. Jag har inte läst den än, men jag ska. Och sen ska jag nog ta och läsa om pedagogen Davor Zovkos D-uppsats om heraldiken som livslångt lärande. Jag har för mig att juristerna är överrepresenterade även i där 😉

Kommentera

