Pennan är mäktigare än svärdet – även som sköld

Tieto

Originally uploaded by Wermlandsheraldik

Ibland bjuder kollegorna på större upplevelser än vad de själva inser. Det här vapnet för finska räddningstjänsttidningen Palo-ja pelastustieto (fri översättning: brand- och räddingsinformation) överlämnades till den svenska systertidningen Sirenen en gång i tiden.

Det är ett av de bättre exemplen på räddningstjänstheraldik jag har sett. Numera brukar den genren innehålla kvasiheraldiska skapelser, med logotyper infattade i den åttauddiga räddninstjänstkraschanen. Förmodligen bottnar det i missförståndet att man moderniserar en organisation genom att skaffa sig använda ”moderna” symboler.

Men det här är ingen kvasiheraldisk blandraslogotyp! Fotot gör inte vapnet rättvisa, men jag skulle gissa att man kan blasonera det som ”I rött fält, ett uppstigande pennstift av silver.”

Bättre vapen för en branschtidning inom brand- och räddning kan man väl inte tänka sig. Undrar hur många tidningar som använder sig av heraldiska vapen över huvud taget…

Tack Per & Gunno! Och Jonathan, du hade rätt…

2 reaktioner på ”Pennan är mäktigare än svärdet – även som sköld

  1. Pennan är inte uppstigande utan uppskjutande, eftersom det rör sig om ett dött föremål. Säkert ett rent slarvfel av dig. 😉

  2. Tyvärr, Elias, så var det nog inte bara slarv. Blasoneringskonsten är inte min starka sida. Fast jag skulle nog klara mig hyfsat på ett heraldiskt glosförhör. Och uppstigande/uppskjutande borde jag ju haft koll på, i synnerhet som jag har en uppstigande örn i mitt eget vapen.

    Om örnen vore uppskjutande – vore den då uppstoppad? 🙂

Kommentera

