Vem är det som kokar gröten?

Elias Granqvist gillar mitt nya förkläde, men funderar på om det sänder ut rätt signaler till övriga i köket:

Det är förstås passande med en sköld på ett förkläde, båda skall ju skydda kroppen. Däremot är det väl tveksamt om någon som inte tillhör länsstyrelsen egentligen skall använda ett förklä’ med vapnet krönt med den kunliga kronan…

Kommentar till inlägget ”Modeskaparen Bror Jaques de Waern”

Håller fullständigt med, Elias! Ungarna kan ju tro att jag kokar gröt på uppdrag av landshövdingen i Örebro, och det vill vi ju inte. Men frågan är om det är så många fler än du och jag som bryr oss om skillnaden mellan en krönt och icke krönt sköld.

Jag drar omdelbara paralleller till polisväsendet. Det gick en rysning av välbehag genom min kropp när jag beställde nytt pass häromsistens. Damen som betjänade mig hade lilla riksvapnet på bröstet, krönt av kunglig krona. Men utan fasces och eklöv.

För mig är budskapet tydligt. När jag möter den här personen, i polishuset, vet jag att det här är en person som assisterar lagens långa arm, men som inte tänker tillgripa våld och inte heller är utbildad för det.

Det motsatta gäller när jag möter en ordningsvakt på festplatsen. Nu är det fråga om en person som inte jobbar åt Staten, men som med Statens goda minne har rätt att bruka en smula våld mot mig och har utbildats för det. Fasces och eklöv – ingen kunglig krona.

Kommentera

