Biskopen och åsnan

Göran Skytte berättar i sin bok ”Omvänd” om mötet med föredetta lundabiskopen Christina Odenberg och om hur de tillsammans skrevhennes herdabrev. Appropå hennes  vapen berättar han:

– Du har en åsna här på bordet. Och du har en åsna i ditt biskopsvapen. Varför?
– Därför att jag tycker att berättelsen om åsnan i evangelierna är så oerhört tilltalande. Man vet att åsnan fanns, men man vet inte vad det var för åsnå, vad han hade för färg, hur gammal den var. Men den bar Jesus till människor, och det tycker jag är en så härlig bild för mig som präst. Att få vara med och bära Jesus Kristus till människor.

Jag tycker att tanken är genialisk och funderar om inte åsnan borde vara vanligare i kryklig heraldik.

 

 

Hur ser du biskopens vapen ut? Jag kunde inte finna det på nätet. Inte en bild. Bara en bruten bildlänk i ett forum, som pekade på lundastiftets hemsida. Jag har inte ens hittat blasoneringen.

En reaktion på ”Biskopen och åsnan

Kommentera

