Underkänt för Norrköping

Efter drygt ett dygn i Norrköpings kommun (visserligen utan att besöka stadskärnan) är det dags att utfärda ett heraldiskt underkänt till kommunen. Jag kan visserligen förstå att ytterligare ett kommunvapen med ett tronande stadshelgon inte är någon som en PR-byrå gör saltomortaler över, men något mer fantasifullt än ett N kan man väl tänka sig?

När vi rullade in i kommunen, från Finspångshållet fick jag minnen från när jag bilade hem från Strängnäs på permission. Med nyväckt heraldiskt intresse såg jag fram emot varje kommungräns med vägverkets vapenskyltar.

  • Strängnäs: S:t Petrus och S:t Paulus
  • Eskilstuna: Smedsarm ur moln, bankande på städ
  • Köping: Blått kors med korsade armar
  • Arboga: Örn med stjärnor på vingarna
  • Örebro: Örn, måne och stjärna
  • Karlskoga: Korslagda kanoner och järnmärken
  • Kristinehamn: Bojort i brusande vågor
  • Karlstad: Lasse Sandbergs sol

Det tog mig tio år att förlika mig med att kommunen försökt dribbla bort att man har ett kommunvapen. Hoppas att inte norrköpingsborna har samma fördragsamhet med sitt kommunkontor.

Kommentera

