Jag har försonats med Göteborg



Korsvägen

Originally uploaded by Wermlandsheraldik

Jag tror att jag har försonats med Göteborg. Efter att ha tillbringat helgen där och passerat de centrala delarna av staden på ett par ledder kan jag konstatera att stadsvapnet är en viktig del av stadens identitet. Det visste jag i och för sig innan, men nu blev det extra tydligt.

Tydligast kändes det kring det turistiska epicentret vid Korsvägen, där man kan se stadsvapnet i alla tänkbara varianter – som sköld i storformat på spårvagnskurerna, som klassiska kvadratiska vapenflaggor och ”flagglakan”.

I Göteborg är man mycket förtjust i sitt stadsvapen och att man vårdar det, även om man går emot heraldisk sed och ”fegvänder” dess lejon. Jag minns inte vem som drivit linjen från göteborgskt håll, men viktigit har det tydligen varit att få behålla den flyende posen hos lejonet.

Efter ett antal duster med Riksheraldikern måste rikets andra stad helt enkelt ansett sig ha mycket goda skäl att fortsatt vända fronten mot Borås, Jönköping, Stockholm och allt annat somfinns öster om stan. Kommunfullmäktige kan fortsätta driva den linjen med mitt goda minne.

Kommentera

