Grevskapet Dal håller fanan högt


Dalslandsfana

Originally uploaded by Wermlandsheraldik

Grevskapet Dal har mig veterligen aldrig haft någon greve. Kanske kan man räkna Vasa-brodern Magnus, men han var väl hertig och satt i Vadstena om jag inte är helt ut och cyklar.

Men OM det funnes en regerande greve i grevskapet borde han residera på Baldersnäs. När jag rastade efter 45:an i fredags såg jag inte så mycket som en tjurkalv, men idag, efter länsväg 172 genom Dalslands inland, så jag gott om Dalslands vapen. På flaggstänger till och med. Och väl framme på självaste Baldersnäs, så satt där en fana med landskapsvapnet på var sida om dörren till kaféet i parken. Så ska det se ut!

På väg hem försökte jag föreviga vapenflaggorna på vägen ut till landsvägen, men det var såklart vidstilla. En liten vindpust kom det till slut i varje fall.

Kommentera

