Passning till SHF:s styrelse

Alex har hittat tillbaka till Under Wermlandsörnen. I en lång kommentar till ett inlägg jag skrev i maj spinner han vidare på mina funderingar kring Svenska Heraldiska Föreningen och forumet Heraldica.

Vi verkar vara eniga om att man har stort utbyte av aktiviteterna på Heraldica, även om diskussionen ibland går lite på tomgång. Alex önskar dock att mer av själva föreningsarbetet ska bli synligt på forumet:

Jag tror att det interna arbetet måste bli mer synbart och drivande. ”Akademi” och praktik måste följas åt. Sker inte en samstämmig utveckling och hantering av båda dessa linjer så stannar utvecklingen av föreningen upp och föreningslivet begränsas till att ombesörja den aktiva ”kärnans” behov i nutid mer än allas framtid.

[…]

En annan intressant sak är hur man fångar upp olika initiativ, olika personligheter och införlivar dom i verksamheten, utvecklar och anpassar dessa personligheter och initiativ till ett utvecklingsarbete inför framtiden. Där finns stora brister inom shf.

Kanske har det inte så stor betydelse för shf´s funktion kanske grundar sig mer på en intern gemenskap…. Ibland är det synbara för utomstående inte riktigt bedömt korrekt utifrån historik och prägling från den ”starka kärnan” i föreningen. Den kärna som startade föreningen. Utifrån ett sådant perspektiv är det en förmån för alla utomstående att komma i kontakt med de kunniga inom området. Det finns en stor generös anda i föreningens. En genörs anda som dokumenteras i forumet. Men jag tror att det finns en hel del för shf att tänka över när det gäller PR, utvecklingsfrågor och integrering av olika personligheter och initiativ.

När det gäller SHF:s förmåga att fånga upp initiativ och förädla dem inom föreningen håller jag inte alls med Alex. När jag filosoferade över detta i vintras i min decenniekrönika drog jag rakt motsatt slutsats och kallade SHF:s föreningsarbete för en blandning mellan strukturfascism och folkbildningsanarki.

Fast det är klart att det måste till en avvägning mellan struktur och spontanitet i varje enskilt fall. Jag förutsätter att det förs en sådan diskussion löpande inom styrelsen, men skickar ändå vidare Alex fundering till Åsklund & Co.

Kommentera

