Bildande debatt på Heraldica

Ibland tycker jag att samtalet på SHF:s forum Heraldica går lite på tomgång. Det är inte alltid man har så mycket att debattera inom ett smalt område som heraldik inom ett litet språkområde som det skandinaviska. Men ibland händer det att det dyker upp trådar som faktiskt innehåller en meningsfull debatt, samtidigt som det är bildande för den som följer tråden utan att själva delta i samtalet.

Detta hände nyligen när signaturen ”SthlmSimon” ställde några oskyldiga frågor; får man kvadrera en sköld, får man lägga till en hjärtsköld och får man använda en krona i vapnet? Man kan lära sig mycket av att följa de spretiga svaren i en sån tråd.

Eller ännu tydligare, när Mats Persson ställde en fråga om tinkturregeln. Debatten säger ganska mycket om hur olika heraldiken tillämpas i olika länder, men också i olika tider.

2 reaktioner på ”Bildande debatt på Heraldica

  1. Jag besöker fortfarande forumet men numera inte så ofta och noterar att din iaktagelse är intressant.

    När det gäller diskussioner om vapen, vapenutformning, latin etc så är det full aktivitet. Och denna funktion som heraldiska föreningen har är mycket viktig. Utan den skulle jag själv inte ha ett eget vapen. Ett vapen som jag har en hel del förströelse och glädje av.

    När det gäller andra mer vanliga föreningsfrågor verkar det dock vara mer ett arbete i bakgrunden, som inte är synbart utåt.

    Jag tror att det interna arbetet måste bli mer synbart och drivande. ”Akademi” och praktik måste följas åt. Sker inte en samstämmig utveckling och hantering av båda dessa linjer så stannar utvecklingen av föreningen upp och föreningslivet begränsas till att ombesörja den aktiva ”kärnans” behov i nutid mer än allas framtid.

    Jag har själv varit ordförande i flera föreningar med upp till 400 medlemmar inkl motsvarande funktion inom en orden. Så jag gör min bedömning utifrån mina erfarenheter från dessa verksamheter som omfattar tio-tals år.

    Ett exempel som jag följer med intresse är hur lång tid och vilka turer som genomförs för att ta fram ett pin-märke. Något som vem som helst fixar på några veckor till lågt pris och med yppersta kvalitet.

    http://www.heraldik.se/heraldica/topic.asp?TOPIC_ID=1151

    En annan intressant sak är hur man fångar upp olika initiativ, olika personligheter och införlivar dom i verksamheten, utvecklar och anpassar dessa personligheter och initiativ till ett utvecklingsarbete inför framtiden. Där finns stora brister inom shf.

    Kanske har det inte så stor betydelse för shf´s funktion kanske grundar sig mer på en intern gemenskap…. Ibland är det synbara för utomstående inte riktigt bedömt korrekt utifrån historik och prägling från den ”starka kärnan” i föreningen. Den kärna som startade föreningen. Utifrån ett sådant perspektiv är det en förmån för alla utomstående att komma i kontakt med de kunniga inom området. Det finns en stor generös anda i föreningens. En genörs anda som dokumenteras i forumet. Men jag tror att det finns en hel del för shf att tänka över när det gäller PR, utvecklingsfrågor och integrering av olika personligheter och initiativ.

Kommentera

