C A Haak – Sveriges förste Rödakorsare?

I ”Hurra för de gossar som till Trossnäshea går” har Erik Bengtsson öst på med sitt grammatiskt återhållsamma språk i 99 sidor nu och befolkat Trossnäs övningsfält och torparstugor med färgstarka personer, som man knappt hinner lära känna innan de gått ur tiden, slagit varandra på käften eller emigrerat till Amerika.

Jag ska strax dela med mig av en av de märkligaste beskrivningarna av Värmlands regementes fana som jag nån gång läst, men först måste jag samla mig lite och laddar därför upp med en gammal karlstadbekanting som skymtar förbi då och då ute på Trossnäs – gamle fältläkare C A Haak – veteran från fransk-tyska kriget, initiativtagare till Karlstads teater och en av de skyldiga till rivningen av Hybelejens kvarn.

C A Haaks frimurarvapen

Här är hans frimurarvapen från 1880-talet. Eqv. a Cruce Genevana kallar han sig. På mitt hobbylatin betyder det riddaren av genèvekorset. Jag har aldrig kollat upp det där, men det borde väl tyda på att karln var engagerad i Röda Korset när han var ute i fransk-tyska kriget. Inte helt omöjligt, eftersom slaget vid Solferino som gav Dunant idén till Röda Korset var tiotalet år tidigare. I så fall borde Haak vara en av de första svenskarna som var ute på uppdrag för Röda Korset.

Fast det är ju som sagt bara spekulationer. Det är mycket man aldrig har kollat upp…

Mer om C A Haak frimurarvapen kan man för övrigt läsa på Wermlandsheraldik.se

Nu ska jag ta ett djupt andetag och dela med mig av den där bengtssonska fanskildringen…

Kommentera

