Om Fredrik Brodin skulle ha vägarna förbi…


S1

Originally uploaded by Wermlandsheraldik

…så får man ju se till att ha finporslinet framme!

Den här pjäsen fick jag av chefen för S1 i Enköping 1995, som tack för mitt första framträdande som värnpliktig trumpetare. Om jag inte minns fel så hade man skickat iväg hela trumpetsektionen ur Arméns musikkår, under överinseende av en värnpliktig furir, för att inviga värnpliktsriksdagen.

Jag minns inte hur uppspelta de tre andra trumpetarna blev, men själv har jag hällt i mig åtskilliga liter lut ur den här baljan.

Så, Brodin, jag har visserligen listat ut att du inte är signalist, men har du vägarna förbi Karlstad är du välkommen in på en kopp i vilket fall som helst!

3 reaktioner på ”Om Fredrik Brodin skulle ha vägarna förbi…

  1. Fredrik, vilken överraskning – tack för inbjudan! Visserligen smärtar det lite att inte se guldvingar i anslutning till riksäpplet, men desto större skäl till att jag tar med en gåbortpresent och utökar din koppsamling;)

  2. Fick en fråga om vapnet och gjorde en snabbsökning på nätet, men blev lite förvirrad. S1 är fortfarande Upplands regemente, va? Och F16 är Upplands flygflottilj? Men jag trodde att de körde med landskapsvapnet oförändrat, men det så verkar det inte vara här:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/F_16_Uppsala

  3. Varken S1 eller F16 finns längre, faktiskt. S1 har blivit Ledningsregementet (LedR) och F16 har blivit Luftstridsskolan (LSS). LSS är inte längre flottilj utan s.k. ”kompetenscentrum”/skola även om det landar någon enstaka JAS på genomflygning då och då. I övrigt trappar man ned på dom landskapsvisa regementena och har börjat införa andra vapen för skolorna och olika centra som kännetecknar vad de håller på med. Just LedR är det enda regementet (försvarsmaktsgemensamt) av sitt slag och har då fått lilla riksvapnet med kompetensspecifik timbrering (blixtar i det här fallet).

Kommentera

