Ny chans åt Bengtssons trossnäsgossar

Efter succén med att ge Gösta Karlsson-Skårebos ”Hagbergs kiosk” en nya chans, så bestämde jag mig för att damma av en annan hyllvärmare – ”Hurra för de gossar som till Trossnäshea gå” av Erik Bengtsson.

Och det verkar gå riktigt bra. Jag har fortfarande inte vant mig med det för hembygdsgenren ovanligt poetiska språket, men efter bara ett kapitel har han hjälpt mig att befolka ”I2-skogen” mellan Råtorp/järnvägen och riksväg 61/61.

Förr fanns där, förutom en rätt ointressant domarring, bara en slamrande damastvävande Carl Widlund på en nedbrunnen herrgård.

Men nu finns där en livs levande indelt trangärdsknekt av kött och blod. Tandlös och seg och osande av morgonsup och äktvärmländska invektiv snorar han efter timmerkälke och lånad häst och vägrar låta sig luras till baggböleri av en spinking drängspoling från Henstad.

Dä ä khär dä!

Kommentera

