Rallarsvingar åt hembygdsforskningen!

David Liljemark postade ett foto på Facebook på en syster och svåger till en gammal gravabekanting. Fotot är hämtat från Gnealogi.net och föreställer ”Frida och dr Forsselius”.  Internet har börjat leverera nu, hembygds- och släktforskningen kan få ut rätt mycket. Undrar vart det ska sluta?

Tänk när man kan tråla igenom alla bortglömda fotoskatter med bildigenkänning. Och samköra med alla digitaliserade kyrkböcker! Och bolagsarkiv! Och kartmaterial! Och domböcker! Och föremålssamlingar!

Om några år, när jag drar på mig mina 3D-glasögon och tittar ut genom fönstret, kommer jag inte se bilarna på Fruktvägen. Jag kommer att se rallarna som drar fram Nord-västra stambanan borta i skogsbrynet vid Stodeneskogen!

Kommentera

