Republikansk heraldik på hög nivå

Vem är heraldiker? Konservativ, rojalist, ordenssvärmare och knektofil är eptitet som säkert stämmer in på en och annan som delar min vurm för heraldiken. Därför är det så skönt med undantag som bekräftar regeln.

En av mina favoritheraldiker är Enar Nordvik. Detta är Enar enligt honom själv:

Överutbildad och underarbetad arkitekt boende i Skellefteå med min hustru Maria och mina barn Signe och Hadar. Förtjust i ord och skriver och läser lite ibland. Arbetar emellanåt, och är pappa emellanåt. Politiker är jag inte längre. Villkorligt dömd, absolutist och feminist och har nobbat medlemskap i Tempelriddareorden. Härstammar från Böle, men saknar ibland Stockholm. Har läst Betongens form och teknik 4p. Tror på Gud men inte på religion. När ni vet var ni har mig har jag förlorat.

Nu tror jag inte att det finns något i Enars CV som är unikt i heraldikerkollektivet (utom kanske de fyra poängen i betonglära). Det finns säkert gott om feministiska, pacifistiska heraldiker – kanske till och med i Skellefteå.

Det som gör att marxisten och republikanen Enar Nordvik för alltid vunnit en plats i mitt hjärta är att han skapat det slutgiltiga beviset för att heraldiken inte enbart är förbehållen reaktionära romantiker, utan en levande konstform som kan uttrycka vad som helst, oberoende av tid och rum.

Detta bevis är såklart ett heraldiskt vapen, men inte ett vapen för en fysisk eller juridisk person, utan ett uttryck för en politisk idé: ”I blått fält, en störtad krona av guld”. 

6 reaktioner på ”Republikansk heraldik på hög nivå

  1. Handlade det om en person iästllet för inlägget, så skulle man nog han att göra med en mycket sammansatt personlighet. Eller schizofren. Definitivt schizofren.

Kommentera

