Länge leve Nörden!

Wikipedia är ett fantastiskt ställe. ”Hoppas att någon korrläser” tänkte jag när jag publicerade min översättning av dem amerikanska Thorsbyartikeln på på Wikipedia. Samma dag hade tre personer varit inne och gjort sex ändringar i artikeln. Bara att tacka och bocka.

Det är något visst med användargenererat innehåll! Första gången jag insåg Wikipedias snabbhet var när Lena Adelson-Liljeroth blev utnämnd till kulturminister. När jag fick TT:s flash i mobilen började vi diskutera hur gammal hon kunde tänkas vara och jag kollade på Wikipedia. Som redan hade uppdaterat hennes CV. Jag kollade samma sak när Nobelprisen började kungöras i höstas och det klickade aldrig – Wikipedia slog TT var enda gång.

Utan nördens ideella engagemang skulle världen gå under. Åtminstone vissa trevliga delar av Internet och en del ideella föreningar. Som Svenska Heraldiska Föreningen…

Kommentera

