I Gottlunds fotspår

Carl Axel GottlundFöredömligt beskrivet! utropade jag igår angående artikeln om Carl Axel Gottlunds förslag. Men hur var det egentligen med beskrivningen? Den stämde inte riktigt med den bild som fanns på bladet från Finnkulturrundan. Tar en extra check med övriga källor på nätet, och det verkar som att alla har samma beskrivning:

Skogsfinnarnas sista 150 år – från folkspillra till forskningsobjekt (Nordvarmland.com):

Petitionen åtföljdes av en ritning till sigill. Inskriptionen löd SUOMALAISTEN LIITTO-MERKKI – FINNSKOGENS HÄRADS SIGILL och hade årtalet 1824, då man hoppades att det nya området skulle vara etablerat. I en lagerkrans omkring sigillet stod orden ”Rauha ja rakkaus” (Fred och kärlek) samt ”Sopu ja sovinto” (Endräkt och samstämmighet) att läsa. Ovanpå dem fanns två händer, som tryckte varandra, samt vapnen för Savolax, Karelen samt – i betydligt mindre format – för Sverige och Norge.

 Seppo Remes hemsida om Finnskogen:

Han ritade även det nya häradets sigill som innehöll det svenska och finska riksvapnen samt symboler för Karelen och Savolax.  Ett handslag var huvudmotivet och finskspråkiga texten lyder; Rauha ja rakkaus – sopu ja sopuisuus ( fred och kärlek – sämja och enighet).

Var står det där om fred-kärlek-sämja-enighet? Det kan jag inte se på min bild i varje fall. Av någon outgrundlig anledning har jag förlitat mig på Google och vad jag tyckte var rätt begrepp, i mitt sökande. När jag gick bet och bara sökte på ”finnkultur” kom jag till Solør-Värmland Finnkulturförening, som uppenbarligen använder sig av märket som sin symbol. Deras version av sigillet är lite större än min inskannade. Och är det inte så att det står något i kransen? Kanske.

finnkultur

Mycket klokare på sigillet blir jag nog inte idag. Men jag har om inte annat lärt mig en hel del om mannen Carl Axel Gottlund och skogsfinnarnas förutsättningar på 1800-talet.

Kommentera

