I morgonens NWT stämde ytterligare en röst – signaturen ”Uppretade kilsbor” upp i kören kring Kils logotyp. Den stärker min misstanke från igår (Dyrt, dumt eller dåligt?) om att det snarast är prislappen som är problemet för kilsborna. 190 000 kronor för en ny grafisk profil i kristider.
Själv skriver jag gärna under på att idén att byta bort Kils heraldiska vapen mot det nya förslaget både är dumt och dåligt. Är då 190 000 kronor för en grafiskt profil dyrt? Inte om man får något bra för pengarna. Men om resultatet är dumt och dåligt, då är vilket summa som helst för hög! Jag tycker alltså inte att man kan lasta Kils kommunledning för att man vill investera pengar i en grafisk profil, som kostar ungefär som en liten snutt cykelväg.
Problemet ligger istället hos Sveriges reklambyråer. Då och då händer det att någon byrå sticker ut näsan och försöker vinna kunder inom den offentliga sektorn genom att hävda att man kan något om kommunvapen, men generellt sett är det väldigt skralt med de heraldiska kunskaperna i reklambranschen. ”Kulturhistoria” står nog inte heller överst i annonsen när man söker personal ens till de byråer som marknadsför sig som experter på varumärkesvård.
Man måste inse att det är skillnad på att ta fram ett profilprogram för ett vårdföretag, en livsmedelskedja eller en kommun, även om de har vaskat fram samma ord i sin värdegrund.